I de fleste medier, denne redaksjonen inkludert – blir størrelsen på skip som oftest omtalt på en feilaktig måte.
Størrelsen på et fartøy måles i dag i brutto tonn(BT) og netto tonn(NT). Den feilen mange gjør er å tro at dette har noe med vekt å gjøre. Ordet tonn her er nok svært misvisende i så måte.
Med brutto tonn(BT), måler man alle fartøyets benyttede, innelukkede rom i kubikkmeter.
Tidligere brukte man en måleenhet som het brutto register tonn(BRT), som var en litt annen måte å regne på, men denne er offisielt forlatt til fordel for BT.
Nettotonn(NT) er kort fortalt et mål for fartøyets lasterom, målt i kubikkmeter.
Dødvekttonn(DWT), er den totale vekten fartøyet kan bære av last, drivstoff og mennesker.
Å finne vekten på et skip vil være en tilnærmet håpløs jobb jo større skipet er, hvis alt i skipet skal beregnes vekt for. Dette har sjelden noen interesse. Skipets størrelse er derimot det som er interessant for de fleste.
Man har også flere måleenheter til ulikt bruk for sjøfolk og redere, så dette var den enkle versjonen.
Men altså, når Tidekongen har en bruttotonnasje på 1139, så har dette altså ingenting med vekt å gjøre – men at den har et rominnhold på 1139m3.
![](/images/cartoon/kid1.gif) ![](/images/cartoon/kid2.gif) ![](/images/cartoon/pow.gif)
|